06.03.2018

SHK ESSEN presenteert zich als beurs voor makers

Van 6 t/m 9 maart 2018 zien we de SHK-branche op de SHK ESSEN op de beurs van Essen – voor het eerst van dinsdag t/m vrijdag. 570 standhouders uit 15 landen presenteren hun producten en nieuwe ontwikkelingen op de eerste vakbeurs in Duitsland dit jaar voor sanitair, verwarming, luchtbehandeling en hernieuwbare energie. Hiermee heeft het traditionele brancheplatform meer standhouders dan de vorige keer. Deze zwaartepunten liggen dit jaar onder andere op digitale en energie-efficiënte oplossingen voor sanitair, verwarming en luchtbehandeling. Het beursaanbod voor de makers is sterk gericht op de behoeften van de vakbedrijven. Verder zijn er ook nieuwe producten voor professionele planners en architecten.

Een van de hamvragen tijdens de SHK ESSEN is: Hoe kunnen vakbedrijven en de industrie samen profiteren van de digitalisering? Hans Peter Sproten, hoofdbestuurder van de branchevereniging SHK NRW, die inhoudelijk medevormgever van de beurs is, zegt hierover: “Het draait vandaag, maar ook in de toekomst, om het verenigen van innovaties en vaktechnische pragmatiek. Door de voortschrijdende digitalisering is het steeds beter mogelijk om producten en diensten op maat aan te bieden aan de eindklant. De SHK ESSEN is een uniek brancheplatform in het westen van Duitsland en biedt de beste randvoorwaarden voor de zo belangrijke gemeenschappelijke uitwisseling. Aanbieders en gebruikers hebben hier de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen te bekijken, samenwerkingsverbanden aan te gaan, ook met betrekking tot digitalisering en netwerken, en direct zaken te doen.”

Van natte ruimte naar welzijnsplek: de badkamer als leefruimte

De sanitairindustrie laat op de SHK ESSEN zijn hoogstandjes zien in hal 6, 9, 10, 11 en 12. Volgens de Duitse brancheverenigingen ‘Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau/Blue Responsibility’ en ‘IndustrieForum Sanitär’ is de ontwikkeling van de badkamer tot welzijnsoase de nieuwe trend. Hoogwaardige en natuurlijke materialen, warme kleuren en woonaccessoires verbeteren de verblijfskwaliteit. Ook actueel zijn leeftijdsbestendige badkamers, die in elke levensfase optimaal gebruikscomfort bieden. De fabrikanten zorgen voor meer comfort met digitale armaturen voor douche, badkuip en wastafel, zodat gebruikers onder meer de temperatuur en de waterstraal met een druk op de knop kunnen regelen en hun favoriete instellingen kunnen opslaan. Het aanbod omvat ook toepassingen uit de installatietechniek, zoals drinkwater- en afwateringssytemen.

Ook de verwarmingsindustrie is met zijn marktleiders vertegenwoordigd op de SHK ESSEN. Veel fabrikanten in hal 1, 2 en 3 presenteren onder meer digitale oplossingen. Het energieverbruik kan volgens de ‘Bundesverband der Deutschen Heizungsindustrie’ tot ca. 15 procent omlaag dankzij de digitalisering van de verwarmingstechniek. Want met een intelligente regeling is een optimale verwarming constant mogelijk. Ook de vakbedrijven profiteren: Omdat de installaties via het internet met het vakbedrijf verbonden zijn, kunnen controle, regeling en onderhoud op afstand plaatsvinden. Bij een storing kan het vakbedrijf de oorzaak op afstand vaststellen, snel reageren en optimaal voorbereid naar de onderhoudsafspraak bij de klant gaan.

Hybride verwarmingssystemen verlagen de energiekosten en ontzien het klimaat

Een ander zwaartepunt vormen de hybride verwarmingssystemen, die verschillende energiebronnen combineren. Hiertoe behoren bijvoorbeeld gas- en oliegestookte hoogrendementsketels, warmtepompen of houtgestookte ketels in combinatie met zonne-energie. Door steeds de voordeligste energiebron te gebruiken, kunnen dergelijke installaties de energiekosten verlagen en door het gebruik van hernieuwbare energie sparen ze het klimaat. Een ander belangrijk thema is het gebruik van zelf opgewekte stroom uit een zonnestroomsysteem voor het opwekken van warmte. De huidige stand van zaken in de moderne verwarmingstechnologie wordt door het ‘Bundesverband der Deutschen Heizungsindustrie’ (BDH) getoond tijdens een speciale expositie in hal 2.

Behalve sanitair en verwarming mag de bezoeker op de SHK ESSEN een breed aanbod verwachten op het gebied van luchtbehandelings- en ventilatietechniek, koeltechniek, leidingen en componenten voor het waterleidingnet, en installatietechniek. Verder is er meer keuze aan gereedschap en technische uitrusting. Bovendien is er een omvangrijk aanbod van commerciële en technische software voor de branche.

Kaderprogramma met speciale dagen voor bezoekers uit de Benelux en voor monteurs

De SHK ESSEN pakt uit met een aantrekkelijk kaderprogramma. Tijdens het vakforum voor planning en uitvoering van de branchevereniging SHK NRW in hal 2 geven experts dagelijks informatie over actuele thema's voor de branche. Met de Azubi-lounge, waar de makers van morgen vandaag al contacten kunnen leggen, wil de vakvereniging scholieren en leerlingen enthousiasmeren voor de branche. Op dinsdag en vrijdag is er met productneutrale voordrachten bovendien speciale aandacht voor monteurs. Op woensdag vindt de België/Nederland-dag plaats. Dan bieden veel standhouders informatie in het Nederlands aan met meertalig personeel. De ‘Bundesverband der Deutschen Heizungsindustrie’ presenteert tijdens een speciale show in hal 2 de actuele trends op het gebied van verwarming. Voor het eerst worden er begeleide beursrondgangen ‘van professionals voor professionals' georganiseerd met elke dag een ander thema.

Meer informatie:

www.shkessen.de